Je hoofd leegmaken? Hoe doe je dat? 7 tips. - gelukkiginjehoofd.be
Gelukkiginjehoofd-Dé website voor een gelukkig en stressloos leven!
mindfull 17 november 2018
mm
Marjolein Geen reacties

Wil jij ook graag een gelukkig leven zonder zorgen of stress? Leren om écht te genieten van jouw leven? Dan is dit boek absoluut iets voor jou!

Ja! Ik wil een gelukkig en stressloos leven!

Je hoofd leegmaken is jezelf een beetje ontspanning gunnen. Dat heb je nodig. Een beetje rust in het hoofd. Geen zorgen en geen problemen. Iedereen kan dit leren!

hoofd leegmakenOndertussen leven we in een wereld waar we steeds bezig moeten zijn met ons hoofd. Ik vraag me soms af hoe dat vroeger ging met de oermens. Of er toen überhaupt sprake was van “een hoofd leegmaken”.

In die tijden waren mensen bezig met basiszaken. Leven en overleven. Wij mensen van de 21ste eeuw, wij hebben tijd met overschot. We zeggen wel allemaal dat we het vreselijk druk hebben maar de realiteit is vaak anders.

We maken het zo druk als we dat zelf willen. Natuurlijk zijn er zaken die moeten gebeuren, maar we hebben een huis, een koelkast met eten, we moeten niet gaan jagen of op expeditie om te kijken wat er allemaal in de aanbieding is. We kunnen simpelweg gewoon naar huis.

Het leven heeft zijn uitdagingen. We zitten allemaal met een volgepropt hoofd. Vaak een negatief hoofd. Donkere gedachten: alles en iedereen is slecht. Voor de rest zien we niets meer. We maken ons soms zorgen gewoon om bezig te zijn: wat moeten we anders doen?

Veel mensen zitten zo ver dat ze niet meer kunnen stoppen met piekeren. Het maalt constant in hun hoofd. Het gezicht in een verkrampte plooi en alles wat er bijkomt is de laatste druppel tot die emmer dan een keertje écht zal overlopen.

Als de emmer dan overloopt dan krijg je een hoop ellende die niet meer te overzien valt. Alles is slecht en negatief. Niets gaat nog goed. Je raakt overwelmd door een donkerte die je steeds minder goed uit jezelf kan verwijderen. De donkerte neemt steeds meer plaats in in je hoofd.

In het begin is er dat besef. Het besef dat je steeds donker bent, boos, geïrriteerd, verveeld soms zelfs eerder neigt naar het agressieve. Er is geen licht meer in je hoofd, je ziet geen leuke dingen meer, er zijn geen leuke dingen meer. Nergens haal je nog plezier uit en alles is 1 groot zwart gat.

Het enige wat nog plezier brengt is jouw bed en de slaap. En dat niet voor 1 dag maar voor meerdere dagen aan elkaar vast. De hele week is slecht en donker en je irriteert je aan alles. Er is geen amusement meer en geen plezier.

Iedereen heeft dergelijke periodes.

“Is dat zo?” vroeg iemand mij, “Heeft iedereen dergelijke periodes, want het lijkt alsof ik de enige ben die met dit probleem worstelt.”

Ik vermoed van wel. Tenminste iedereen waar ik mee gesproken heb, heeft periodes van donkerte en negativiteit. Dagen waarop het werk en de dagdagelijkse sleur te zwaar is en je -op één of andere manier- niet meer verder kan. Alles ziet er slecht uit. Alles gebeurt tegen jou. Niets of niemand werkt mee.

emmer water

Er zijn geen meevallers, alleen tegenvallers. Iedereen is tegen jou. Niemand heeft jou graag enzovoort enzovoort. Er zijn eindeloos veel negatieve gedachten die door jouw geest gaan en die je niet kan uitschakelen. Je ziet er geen weg uit en je botst met het hoofd tegen de muur.

Ja! Iedereen heeft dergelijke momenten, het kan haast niet anders. Maar je kan deze momenten wél onder controle houden en jezelf wel het juiste pad wijzen. Jij kan er zélf voor zorgen dat je de donkerte weghaalt en dergelijke destructieve gedachten een halt toeroept.

Wat betekent: Je hoofd leegmaken?

Wat bedoelen we met “het hoofd leegmaken”. En kan dat dan eigenlijk wel? Want jouw hoofd is jouw hoofd en het is toch niet zo eenvoudig om dat te gaan leegmaken? Het blijft vol zitten.

Wat bedoelen we? Simpel: met het hoofd leegmaken bedoelen we de mogelijkheid om jouw gedachten stil te zetten. We zeggen “stop” tegen de constante aanvoer van nieuwe en oude gedachten. Zo wordt het stil in je hoofd en kan je dat hoofd even leegmaken.

Op deze manier houd je nieuwe input tegen van gedachten, stress en allerlei andere drukdoenerij. Iedereen heeft het nodig om zijn/haar hoofd leeg te maken. Zeker als je te veel dingen aan je hoofd hebt, kan dit na een tijdje aanvoelen als een obstakel. Iets dat je tegenhoudt. En daar moet je dan even afstand van nemen.

Ik word er zo moe van.

Logisch. Een hoofd vol met gedachten, problemen en zorgen dat kost super veel energie. Je moet immers heel de tijd bezig zijn met allerlei bedenkingen. Je probeert deze wel te ordenen, schrijft brieven of mails naar de mensen die jou -in jouw visie- tekort doen, of je kropt het op, maar het probleem raakt niet opgelost.

Jezelf heel de tijd opzadelen met een stroom van gedachten kost heel veel energie. Deze energie zorgt dan weer voor een dodelijke vermoeidheid die stilletjes aan niet meer weggaat. Gedachten kosten energie en als jij die gedachten niet onder controle kunt krijgen word je gestresseerd, lusteloos en moe.

Je eigen gedachten onder controle krijgen is een kunst. De ene keer is dat moeilijker dan de andere keer en soms lijkt het zelfs onmogelijk. Maar het is héél belangrijk dat je je hoofd op tijd en stond een keertje leeg maakt.

Wil je graag GRATIS leuke TIPS in je mailbox voor een blij en gelukkig leven? Schrijf je dan snel in voor mijn WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF

LEUK Ik schrijf me in!

Minder stress.

Als jij jouw hoofd leegmaakt, zal je minder last hebben van stress. Je kan hiervoor zorgen door bijvoorbeeld een mail/brief te schrijven met al jouw gedachten en bedenkingen erop. Zo kan je bepaalde onderwerpen al even loslaten. Door dingen op papier te zetten, zit het even niet meer in jouw hoofd.

Hoe meer dingen er in jouw hoofd zitten, hoe meer jij moet nadenken en hoe meer energie dit kost. Door de zaken op papier te zetten kan je jezelf de toestemming geven  bepaalde issues even opzij te zetten en hoef je ook niet bang te zijn om dingen te vergeten.

Door stress zal je veel gaan piekeren. Piekeren zorgt voor negativiteit en ook daarom is het belangrijk om af en toe te stoppen met denken.

Denk eraan: jij bent niet wat je denkt. Jij hebt gedachten. Jij bent niet wat je denkt maar jij bent hoe je handelt. Het is dus belangrijk om een verschil te maken tussen jouw gedachten en jouw handelingen.

Minder beschikbaarheid.

sociale media We leven in een maatschappij waar iedereen constant aanwezig moet zijn en bereikbaar moet zijn. Per telefoon, sms, internet, mails, facebook, instagram, noem het maar op.

We zijn continue aanwezig. En we worden daardoor ook continue overladen met berichten en informatie.

Maar is dit wel gezond? Nee! Dit is niet gezond. De hele tijd aanwezig moeten zijn, verantwoording afleggen tegenover anderen, nooit even de tijd hebben om met jezelf bezig te zijn. Dit kan voor stress zorgen.

De constante behoefte van mensen om te pas en te onpas hun hele levensverhaal op het internet te smijten is zelfs een beetje ziekelijk. En het is zelfs op sommige momenten eerder gevaarlijk. Jouw privé leven houd je immers beter privé in plaats van het te grabbel te gooien voor de hele wereld.

Tip: Heb jij het moeilijk met je hoofd leeg te maken en stress uit jouw leven te halen? Download dan hier Het ebook Geen stress en zorgen. Zo leer je dadelijk hoe je kan ontspannen.

Waarom niet of waarom wel?

Het klinkt op zich allemaal makkelijk maar toch zijn er veel mensen die het niet doen. Ze blijven malen in hun eigen gedachten en de zwaarte blijft hangen in het hoofd. Maar waarom doen we dat? Is dat een automatisme of is er meer aan de hand? Als je de juiste techniek bezit, kan je hier een einde aan maken.

1. Controle.

De angst om de controle te verliezen is een grote reden waarom sommige mensen maar niet stoppen met denken in het hoofd. Als je zaken loslaat, dan zouden er dingen kunnen gebeuren waar jij het niet eens mee bent. Dan heb je niet meer de vinger op de pols en dan zal je soms moeten afwachten.

Vaak beschouwen mensen dit als iets bedreigends. De controle afgeven is immers ook iets dat niet iedereen even leuk vindt. We beslissen graag zelf wat er gebeurt en hoe bepaalde zaken georganiseerd worden. Door dit los te laten, zorgen we ervoor dat er misschien dingen gebeuren die we niet zo leuk vinden.

2. Problemen oplossen.

Sommige mensen hebben van nature de behoefte om problemen op te lossen. Ze kunnen niet slapen, ze kunnen zich niet concentreren, ze kunnen niet doorwerken of al helemaal niet functioneren als ze met problemen geconfronteerd worden. Ze liggen er letterlijk wakker van.

vraagtekens

Daarom willen ze graag dat alle problemen onmiddellijk opgelost worden. Hoe sneller dit voor hen opgelost is, hoe liever dat ze dat hebben.

Het blijven aanslepen van problemen, zorgen, onduidelijkheden zorgt voor zwaarte in het hoofd en het constant aanwezig zijn van stress en angst.

3. Taken afwerken.

Sommige mensen krijgen stress van veel taken. Als ze veel hooi op hun vork hebben en ze moeten nog heel wat taken afwerken dan loopt het wel eens fout in het hoofd. Een dag heeft natuurlijk maar 24u en we willen met z’n allen alles zo snel mogelijk klaar hebben zodat er tijd is voor leuke dingen.

Maar niet alles kan in één keertje gebeuren en niet alles kan zo snel klaar gemaakt worden. Geduld is een mooie deugd en dat is inderdaad wel zo. Hoe geduldiger je bent, hoe beter de resultaten zullen zijn. De dingen zijn immers klaar wanneer ze klaar moeten zijn. Niet vroeger.

Geef ook niet op. Sommige zaken vragen veel tijd en door snel op te geven zal je nooit weten wat de resultaten hadden kunnen zijn. Ben je ervan overtuigd dat je met iets goed bezig bent, iets leuk aan het opbouwen bent, doe dan verder. Al duurt het 3 volle jaren. Als je volhoudt zal je slagen.

Hoe maken we ons hoofd leeg? 7 tips!

Tip 1: Schrijf alles op!

Gedachten in ons hoofd zijn een chaotisch geheel. Je kan er vaak geen lijnen in trekken en je weet vaak niet waar je mee bezig bent. Als je jouw gedachten op papier zet dan kan je de zaken ordenen. Het hoeft geen roman te zijn die keurig geschreven is. Het is een hulpmiddel, geen literair werk.

schrijven

Schrijven heeft iets therapeutisch. Door te schrijven verplicht je jezelf om even de tijd te nemen om jouw gedachten op een duidelijke manier te ordenen. Tijdens het neerschrijven kan je zo tot bepaalde inzichten komen. Herlees altijd jouw schrijfsels zodat je van op een afstand de zaken nog eens kan bekijken.

Vroeger op school moesten we al een “mindmap” maken om dingen overzichtelijk te krijgen. We maakte ze ook om ideeën op te schrijven. Om te kijken wat er dringend was en wat niet. Om een helder beeld te krijgen van een opdracht of van informatie die verwerkt moest worden.

Waarom zou je dat nu niet doen? Koop een leuk boekje. Schrijf er elke dag in hoe je je voelt, wat je allemaal denkt, wat je zorgen zijn, waar je een oplossing moet voor vinden, waar je blij van wordt, wat er goed gaat. Hoe meer je de zaken schrijft, hoe minder er in jouw hoofd moet vastzitten.

Tip 2: Maak een lijstje.

Het maken van lijstjes is een hulpmiddel voor veel zaken. Lijstjes geven jou immers een overzicht. Een overzicht van wat er nog moet gebeuren, waar de problemen zitten, hoe de zaken er momenteel voor staan.

Ik maak veel lijstjes. Ze bezorgen mij rust en duidelijkheid. Ik kan zo aan de dag beginnen met een duidelijk beeld van waar ik naartoe wil. Ik denk maar aan volgende lijstjes.

  • Een menulijst.
  • Een boodschappenlijst.
  • Een to-do lijst.
  • Een favoriete boekenlijstje.
  • Een weekplanning.
  • Een dagplanning.
  • Een eet-planning.
  • Een sport-planning.

Er zijn zoveel lijstjes die je kan maken, zodat jouw leven beter en makkelijker wordt. Overzichtelijker. Duidelijk en helder. Dat zorgt voor rust in je hoofd en in jouw hele leven. Je weet immers wat er op de agenda staat en waar je naartoe moet.  Vraag je je af hoe je daar moet aan beginnen? Lees dan hier mijn artikel over een weekplanning maken. 

Tip 3: Stel niets uit.

Als je dingen gaat uitstellen krijg je een hoofd waarin nog heel veel moet gebeuren. Denk eraan dat belangrijke dingen, grote zorgen, zware taken altijd boven wegen en dus zorgen voor extra drukte. Ze zitten niet onder de oppervlakte, maar ze zitten bovenaan ons hoofd.

Tip: Heb jij het moeilijk met je hoofd leeg te maken en stress uit jouw leven te halen? Download dan hier Het ebook Geen stress en zorgen. Zo leer je dadelijk hoe je kan ontspannen.

Het is dus belangrijk dat je er steeds voor zorgt dat je moeilijke, lastige en vervelende opdrachten eerst doet en niet uitstelt. Zodra deze opdrachten gedaan zijn, kan je weer verder met het leven. Jouw hoofd zal lichter aanvoelen en je kan weer verder met de dagdagelijkse opdrachten die minder draagkracht hebben.

Tip 4: Ga iets anders doen.

Door iets anders te gaan doen, zorg je voor een beetje afleiding. Je kan jezelf even focussen op andere dingen die je leuk vindt en zo verlies je even de aandacht van je zorgen. Ga naar de film. Ga sporten, spreek af met vriendinnen, lees een boek, ga gaan dansen, ga op café.

Alleen al door in een andere omgeving te zijn, andere mensen te zien en jouw gedachten en aandacht even op iets anders te focussen, kan je weer wat rust vinden. Ga een wandeling maken in de natuur, doe iets dat je graag doet en waar je plezier uit haalt. Zorg dat je een keertje goed kan lachen.

Tip 5: Ga mediteren!

Ook als je dat in eerste instantie maar niets vindt. Het klinkt vreselijk, dat mediteren, ik weet het, maar als het een troost is, begin ermee, het zal je toch niet dadelijk lukken. Mediteren is iets dat je moet leren. Waar je tijd en geduld moet voor hebben en waar je echt moet mee oefenen.

yoga

Daarom stoppen mensen ook zo snel, omdat ze denken dat zij het niet kunnen. Maar niemand kan onmiddellijk mediteren. Het leeg maken van jouw hoofd door meditatie vraagt veel oefening en veel stilte rondom jou.

De eerste minuten van het mediteren breng je er niet veel van terecht. Dat is normaal, dat geldt voor iedereen. Concentreer je op jouw ademhaling en blijf je focussen. Na een minuut of twintig zal het beter gaan en zal je merken dat bepaalde gedachten gaan liggen.

Hoe vaker je oefent op het mediteren, hoe makkelijker het zal gaan en hoe meer rust je zal gaan ervaren in jouw leven. Oefen dagelijks. Vind je het lastig, dan kan je ook beginnen met 10 minuten per dag. Doe wat goed voelt maar houd vol en geef niet op.

Tip 6: Bekijk de dingen vanuit een ander perspectief.

Problemen zijn steeds van voorbijgaande aard. Nu ja, de meeste problemen toch. Bekijk de zorgen van vandaag eens vanop een afstand. Hoe erg zijn ze? Hoe zwaar wegen ze door in jouw leven? Hoeveel tijd wil je nog besteden en verspillen aan dat soort issues?

Als je jouw leven vanop een afstand bekijkt, zou je misschien tot heel andere conclusies kunnen komen. Denk je dat ook niet? Bedenk even wat écht belangrijk is in het leven en of deze problemen daar bij horen?

vrienden

Heb je een hekel aan je huidige werkomstandigheden, probeer je krampachtig toch nog vast te houden aan bepaalde zaken, terwijl je in je hoofd toch beslist had, voor jezelf te gaan werken?

Wat maakt het dan nog uit? Je wil nog graag even de controle houden tot je weg bent? Tot je zeker bent dat het beter wordt? Ja dat begrijpt iedereen, maar je gaat toch niet stoppen met jouw droom te verwezenlijken?

Door de zaken vanop een afstand te bekijken, kan je de dingen beter zien zoals ze zijn. Niet alles is zo erg als het lijkt. En sommige dingen zijn zelfs helemaal onbelangrijk.

Tip 7: Praat met mensen. Blijf er niet mee rondlopen.

Het is wel belangrijk dat je praat met mensen die bereid zijn om naar jou te luisteren. Niet iedereen wil echt luisteren. Sommige mensen doen alsof ze willen luisteren, maar ze luisteren niet echt. 

Praten met mensen die écht aandachtig naar je luisteren en jou echt willen helpen, kan voor oplossingen zorgen. Het kan opluchten en iemand anders kan een nieuw perspectief schetsen voor jou. Doordat iemand die op afstand staat de zaken neutraal kan bekijken, zonder vooringenomenheid kan je tot andere inzichten komen.

Conclusie.

Gedachten kunnen ons ziek maken. Veel erger dan je denkt. Het malen van gedachten in je hoofd zorgt voor constante onderhuidse stress. Het zorgt voor donkerte in je hoofd, stress, onzekerheden en het ondermijnt niet alleen jouw geestelijke gezondheid maar ook jouw lichamelijke gezondheid.

mindfulnessRust in je hoofd is één van de basisvoorwaarden om gelukkig te kunnen zijn.

Geen zorgen, geen stress en gewoon een rustig kalm leven. Doe jezelf een plezier en zoek een sport, ga mediteren en kom tot rust. Dit boek kan je al op weg helpen met yoga en meditatie oefeningen. 

Op zoek gaan naar oplossingen is dus erg belangrijk. Laat het niet hangen want dan wordt het allemaal erger. Neem dus de tijd om op zoek te gaan naar oplossingen. Het leven zou mooi moeten zijn, zonder zorgen, zonder gedoe. Lukt dat niet, ga dan op zoek naar rust.

 

Wil jij minder stress, minder zorgen? Leren om dingen los te laten en écht te genieten van jouw leven? Gewoon simpelweg gelukkig zijn? Dan is dit e-book zeker iets voor jou!

Ja! Ik wil simpelweg gelukkig zijn!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *