Lekker slapen, hoe doe je dat? - gelukkiginjehoofd.be
Gelukkiginjehoofd-Dé website voor een gelukkig en stressloos leven!
mindfull 5 oktober 2018
mm
Marjolein Geen reacties

Wil jij ook graag een gelukkig leven zonder zorgen of stress? Leren om écht te genieten van jouw leven? Dan is dit boek absoluut iets voor jou!

Ja! Ik wil een gelukkig en stressloos leven!

Slapen is zalig als jij dat goed kan, maar als je elke nacht moet wakker liggen en niet weet hoe te slapen, dan kan het een nachtmerrrie worden! Samen zoeken we een oplossing want slapen is belangrijk.

slapende babyWe moeten allemaal slapen. Het is een evidentie in ons leven om op een bepaald moment van de dag te gaan slapen.

Sommige mensen slapen in de avond en nacht, sommige mensen doen het overdag. Elk mens is anders en elk mens heeft een ander ritme. Dit zorgt ervoor dat jij er andere gewoonten op na houdt dan jouw buurman.

Dat is helemaal prima natuurlijk. Als jij een verpleegster bent en vaak de nachtdienst draait, dan zal je overdag moeten slapen. Heb je een 9 to 5 en ben je vrijgezel dan kan je lekker gaan slapen wanneer jij er zin in hebt en een hele nacht doorpitten. Heb je kinderen, dan is je slaap niet gegarandeerd.

Heerlijk is het om eens lekker lang in bed te kunnen liggen en even te genieten van de rust die over en in je lichaam kruipt. Die rust heeft jouw lichaam ook echt nodig. Het is dus belangrijk dat je echt de tijd neemt om te ontspannen. De tijd om even alles te laten rusten en je lichaam de kans geven te herstellen.

Slaap is één van de belangrijkste aspecten van een gezond leven!

lekker slapenHet lijkt soms verspilde tijd, slapen, maar niets is minder waar. U kent waarschijnlijk wel het fenomeen waarin u de laatste loodjes van de week amper kan dragen en naarstig op zoek moet naar wat uurtjes recuperatie. Je voelt dat je niet verder meer kan en dat je helemaal leeggezogen bent.

Die dag eventjes in je bed kruipen en wat extra slapen kan wonderen doen. Het is immers best mogelijk dat je lijf smeekt om een beetje rust. Daar dan ook een keertje effectief aan toegeven, zorgt voor een herstellingsproces.

Een goede nachtrust is het fundament voor een gelukkig, ontspannen en gezond leven. Doordat je lekker gaat slapen, laat je je lichaam in een soort van genezingsproces treden. Al jouw organismen krijgen een soort van “re-boot” waardoor je lijf zich terug optimaal kan voorbereiden op een nieuwe dag. Op deze manier worden veel problemen opgelost.

Wat kan ik doen om beter te slapen?

Er zijn verschillende manieren om er voor te zorgen dat je goed kan slapen. De ene manier is efficiënter dan de andere maar alles wat je kan doen, is mooi meegenomen. Ik geef je hier 18 tips die je kan toepassen om zo een betere nachtrust te genereren. Haal er diegene uit waar jij mee aan de slag kan gaan!

1. Voldoende daglicht.

Als je overdag voldoende daglicht krijgt, zal je in de avond beter slapen. Denk maar eens aan hoe lekker je slaapt als je met je gezin en de kinderen een dagje naar de zee bent geweest? Hoe heerlijk voelt dat dan? Je hebt de hele dag frisse lucht ingeademd en ‘s avonds voel je je fris en voldaan.

daglicht

Door in de ochtend een half uurtje buiten te komen, zal je jouw lichaam de tijd geven om wakker te worden. Het besef dat het ochtend is en tijd om op te staan, komt al gauw door buiten te komen en eventjes te genieten van het licht. Regelmatig even natuurlijk zonlicht pakken, is gezond!

Tegenwoordig bestaan er ook lampen die zorgen voor een zacht licht om wakker te worden. Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar ik hoor dat het erg goed werkt. Na een aantal dagen zal je je frisser voelen en zal het opstaan niet zo moeilijk zijn. Probeer het eens uit als je zin hebt. Hier zie je zo een lamp die erg goed schijnt te zijn.

2. Zorg voor een goede temperatuur in de slaapkamer.

Algemeen wordt er gesteld dat een temperatuur van 16 graden op je slaapkamer ideaal is voor een goede nachtrust. De ene mens is de andere niet en voor sommige mensen kan dat te koud zijn waardoor ze niet kunnen slapen.

Ikzelf heb vaak een dikke trui aan om me te beschermen tegen die nachtelijke koude. We hebben ook een lekker dik donsdeken. Ik ben wel iemand die altijd heel erg koud heeft. Daarbij is mijn huis niet optimaal geïsoleerd. Het is dus erg koud in onze slaapkamer.

De slaapkamer kan best wel aan een paar aspecten voldoen:

  • Zorg voor verluchting van de slaapkamer. Het raam moet geen hele dag openstaan, maar een half uurtje per dag zodat er  frisse lucht kan circuleren, is geen overbodige luxe.
  • Stofzuig de slaapkamer wekelijks en als het geen moeite kost, beter elke twee dagen. Een slaapkamer pakt veel stof en dat zorgt voor allergieën.
  • Slaap zoveel mogelijk met het raam op een kiertje. Een constante aanwezigheid van frisse lucht is de beste manier om gezond te blijven. Het gebruiken van een kachel of een verwarmingselement wordt niet aangeraden in een slaapkamer. Het is slecht voor de longen. Een dik deken is nog steeds het beste tegen koude nachten.

3. Drink niet zoveel koffie of andere vormen van cafeïne.

Cafeïne zorgt voor een grote concentratie en alertheid-boost. Sommige mensen denken dat dat effect wel te verwaarlozen valt, maar niets is minder waar. Het effect van cafeïne op ons lichaam is erg groot. Niet te onderschatten. Als je dat met zekerheid wil weten, dan moet je maar eens een tijdje geen koffie meer drinken.

Stoppen met het consumeren van cafeïne of suikerrijke dranken en voedsel kan zorgen voor barstende hoofdpijn, migraine, vermoeidheid en concentratieproblemen. Dat zal je een paar dagen voelen maar daarna zal je je steeds energieker gaan voelen. Het verwijderen van cafeïne in je dieet, zal je slaap bevorderen.

koffieWil je toch nog genieten van een lekker kopje koffie, doe dat dan voor 16u. Dan zal je geen last hebben van de cafeïne. Drink dus ook geen cola of andere frisdranken meer na 15u. Hou het helemaal clean.

Als je nog iets warm wil drinken dan is kruidenthee een goede optie. Kies een kruidenthee die geen cafeïne bevat. Thee voor het slapengaan is heel erg rustgevend.

4. Een slaapkamer is om te slapen.

Ja dat is zo. Tegenwoordig doen mensen duizend en één dingen in de slaapkamer waardoor de rust er een beetje verdwijnt. Een slaapkamer is een kamer met een bed. Dat bed dient om te slapen. Ga geen tv kijken in je bed, geen i-pad kijken of ga niet slapen met je gsm naast je bed.

Het zorgt voor onnodige blauwe schermen die je extra impulsen geven net op het moment dat je ze niet nodig hebt. Lees een boek voor het slapen gaan. Dat is beter voor de ogen en voor het ritme van je slaap.

Neem geen dieren in je slaapkamer. Het brengt alleen stof, haren en viezigheid op een plaats die zo clean en helder mogelijk zou moeten zijn. De frisse lucht in je slaapkamer, het regelmatig stofzuigen en het bannen van alle vuiligheid zorgt voor een gezonde nachtrust.

Alles wat niet thuishoort in een slaapkamer moet er ook niet komen. Geen social media, geen televisie, geen dieren, eten … Zorg dat het stil is in de slaapkamer, geen geluid van computers of tikkende klokken. Afleiding zorgt ervoor dat je minder diep slaapt.

5. Op tijd gaan slapen!

Ga vroeg naar bed. Ik begrijp dat het niet altijd fijn is en naar bed gaan is toch een beetje “de dag afsluiten”, maar je kan nog even genieten van wat muziek of een boek in het bed, terwijl je jezelf rustig klaarmaakt om te slapen. Vroeg gaan slapen is de natuurlijke gang van zaken.

Wil je graag GRATIS leuke TIPS in je mailbox voor een blij en gelukkig leven? Schrijf je dan snel in voor mijn WEKELIJKSE NIEUWSBRIEF

LEUK Ik schrijf me in!

Als het donker wordt buiten, wil je lichaam zich ook klaarmaken voor de nacht en de slaap. Het is belangrijk dat je naar bed gaat zodra je moe wordt. Dat kan soms vroeg zijn. Vroeger dan andere mensen. Maar dat is niet erg. Het gaat niet over wat anderen doen of niet doen. Het gaat erom dat jij de beste keuze maakt voor jouw lichaam.

6. Zorg voor minder stress.

Stress en piekeren zorgen ervoor dat je slechter slaapt. Je wordt wakker van slechte gedachten of je ligt onrustig te woelen omdat je oplossingen zoekt voor problemen. Onrustig slapen zorgt ervoor dat jouw problemen de volgende ochtend nog zwaarder lijken.

Kruip dus nooit in bed met stress. Dat zorgt voor een slechte slaap. Laat ook je kinderen niet gaan slapen met een slecht gevoel of met stress of ruzie. Wat kan je dan doen?

  • Praat zaken even door. Benoem het probleem en bekijk hoe we het even opzij kunnen zetten zodat het even naar de achtergrond kan geschoven worden.
  • Schrijf je zorgen even op. Het noteren van zorgen, het opschrijven van dingen die jou bezighouden zorgt ervoor dat je ze even kan loslaten.
  • Schrijf even op waar je dankbaar voor bent en waar je blij van wordt. Of bespreek het met jouw kinderen, wat er vandaag allemaal leuk en goed was.
  • Doe de lichten uit, of zet ze zachtjes en laat je geest even rusten door bewust in en uit te ademen.

7. Zorg dat het donker is.

De donkerte zorgt ervoor dat je slaperig wordt. Net zoals je lichaam wakker wordt bij zonlicht zo zal je lichaam gaan slapen als het donker wordt.

nacht

Hoe donkerder je kan slapen, hoe beter jouw slaap zal zijn en hoe sneller jouw lichaam zichzelf zal gaan herstellen. Zorg er wel voor dat het daglicht binnenkan zodra het zonnetje wakker wordt.

Wat je ook kan doen is een slaapmasker opzetten. Een maskertje dat je ook op een vliegtuig kan krijgen en je op je ogen kan zetten. Iets voor jouw ogen zetten zorgt ervoor dat ze kunnen rusten en dat is ons doel. De ogen afsluiten van het donker is een ideale manier om in slaap te vallen.

8. Geen schermen voor het slapengaan.

Ik zei het al maar ga geen televisie, i-pad, of telefoon kijken voor het slapengaan. Het blauwe licht is erg slecht voor jouw hersenen. Je hebt al deze impulsen niet nodig vlak voor je gaat slapen.

Als ik een gewone job zou hebben dan zou ik het fijn vinden om elke avond om 21u alle schermen uit te zetten en me klaar te maken voor bed. Tegen 22u zou ik dan in het bed willen liggen. In mijn geval is dat niet realistisch omdat ik vaak werk tot 23u. Maar als het lukt doe ik het dadelijk.

9. Zorg voor beweging.

Zorg ervoor dat je dagelijks een portie beweging tot je neemt. Dat is belangrijk. Je lichaam moet bewegen en genieten van het bestaan. Hierdoor zal je lijf moe worden en kan jouw geest ontspannen. Door te sporten word je hoofd leeg en kan je weer vaker met een rustig gemoed aan de slag.

Sport niet voordat je gaat slapen, want dan zal je net wakker en actief worden, maar sport ergens in de ochtend of gedurende de dag zodat je lichaam in de avond kan rusten.

10. Drink geen alcohol.

rode wijnAlcohol is ongezond. Een overmatig gebruik van alcohol zorgt niet alleen voor verslavingen maar kan ook zorgen voor verschillende vormen van orgaan-falen.

Als je veel gedronken hebt, zal je sneller in slaap vallen, dat is waar. Maar de kwaliteit van jouw slapen, zal veel minder goed zijn. Je slaapt minder diep, zal veel meer gaan woelen en je staat in de ochtend op met een slecht gevoel. Je zal langer slapen, maar je bent minder uitgerust.

Je lichaam wordt moe van alcohol en heeft al zijn energie nodig om die overmatige consumptie af te breken en uit het lichaam af te voeren. De beste manier is natuurlijk om niet te drinken, maar als je dan toch echt wil drinken, doe dat dan in beperkte mate en geniet dan van 1 glaasje ipv een hele fles.

10. Val af! Vermager! Ga op dieet.

Dik zijn en overgewicht meezeulen is nergens goed voor. We weten het allemaal wel maar we doen er niets aan. We eten verder, we ondernemen niets en we worden elke dag een beetje zwaarder. Dat kan niet de bedoeling zijn. Overgewicht ondermijnt onze gezondheid en het is belangrijk om daar iets aan te doen.

Mensen die te dik zijn, krijgen ook last tijdens hun slaap. Zo kan je gaan snurken en een slaapapneu ontwikkelen. Door je gewicht op peil te houden en niet overmatig te gaan eten, kan je gezond worden en zal je dus een betere nachtrust ontwikkelen. Op deze site lees je er alles over.

13. Drink een slaapdrankje voor je naar bed gaat.

Het kan altijd helpen om rustig te worden. Ik heb het natuurlijk niet over alcoholische dranken. Al denken we wel dat ze ons helpen slapen, niets is minder waar. Een warme drank zonder suiker, kan ons helpen relaxen en tot rust komen. Een rustig hoofd en weinig zorgen zijn belangrijk om de slaap te kunnen vatten.

Warme melk brengt sommige mensen troost in de avond, maar er zijn tegenwoordig erg goede en lekkere kruidenthee’s te vinden die je een rustgevend en kalmerend gevoel brengen voor het slapengaan. Ik hou erg van een lekker theetje voor het slapengaan. Ik haal mijn kruidenthee bij de biowinkel of koop ze ook vaak online.

14. Maak je hoofd stil.

mediterenHeel vaak is ons hoofd een probleem als we gaan slapen. We worden druk en wild en er vliegen allemaal gedachten door ons hoofd waardoor we niet meer in  slaap raken. Zorgen en negatieve gedachten heb je niet nodig vlak voor het slapengaan. En geloof het of niet, ze zullen er de volgende ochtend nog steeds zijn.

Probeer tot rust te komen door op jouw ademhaling te letten. De ademhaling is immers de basis van rust in je lijf en geest. Je ademt in en je ademt uit en je telt jouw ademhalingen tot aan nummer tien. Dan begin je opnieuw. Je denkt aan niets anders dan aan het ademen.

Probeer bij elke ademhaling je meer te ontspannen en een beetje meer tot rust te komen. Denk eraan dat er morgen weer een dag is om druk te worden bij de problemen die op de baan komen, maar geef jezelf toestemming om vanavond tot rust te komen en lekker te slapen.

Door op de ademhaling te focussen zal je uiteindelijk (bij de ene duurt dat wat langer dan bij de andere) tot rust komen en kalmeren. Zo kan je rustig gaan slapen en zal je een diepere slaap hebben dan met zorgen in het hoofd.

15. Kleed je goed om te slapen.

Er wordt gezegd dat je zo weinig mogelijk kledij moet dragen om goed te slapen. Naakt dus of in je onderbroek. Vind je dat te koud of houd je er niet van om zo te slapen, doe dan iets aan, dat niet te dik is, knelt of geen vocht kan doorlaten.

Ik ben hier zelf niet erg goed in en slaap soms in een dikke jogging wegens de tergende koude in onze slaapkamer maar eigenlijk is dat dus niet gezond. Kies zelf waar je je goed bij voelt. Ik ken mensen genoeg die er niet van houden in hun blootje te slapen, dus doe dan iets aan dat jij lekker vindt.

16. Zoek een goede slaaphouding.

De houding waarin een mens slaapt is ook belangrijk. Je kent het waarschijnlijk wel dat je slecht gelegen hebt waardoor je de volgende dag opstaat met pijn. Probeer jezelf steeds zo te leggen dat je lekker kan genieten. Ik slaap meestal op mijn zij, in een bolletje. De volgende ochtend lig ik nog steeds zo.

Er zijn mensen die graag op de buik liggen of op de rug. Het is vooral belangrijk dat jij voelt hoe je het liefste ligt. Je matras en kussen zijn ook heel belangrijk voor een goede slaap en een goede lichaamshouding tijdens de slaap. Als je vaak op je rug slaapt is het een aanrader te zorgen voor een goed kussen.

Zijslapers kunnen erg veel last krijgen van rug en nek als ze geen goed kussen hebben. Je slaapt nog beter plat op de matras zonder kussen , dan met een kussen als je er een slecht hebt.

17. Sta vroeg op, een vroege vogel zorgt voor een leuke dag.

opstaanHet is voor veel mensen een moeilijk iets, maar hoe vroeger je opstaat, hoe langer de dag. Er is dan zoveel tijd om leuke dingen te doen. Je voelt je fitter en enthousiaster dan dat je doorslaapt tot de middag. Genieten van het vroege ochtendlicht maakt je lijf blij.

Ben jij één van die mensen die graag lekker in bed blijft ligt en zich dan slecht voelt als het midden in de dag is? Creëer dan een ochtendroutine die voor jou werkt. Dat kan van alles zijn, maar beschouw het wel als een dagelijkse routine waar je de tijd voor neemt.

Ik denk maar aan een half uurtje met een kopje thee en de krant. Een koptje thee en een goed boek. Hou je niet van lezen in de ochtend dan kan je ook een kleurboek kiezen. Kleur rustig een aantal figuren in  en laat je gedachten wakker worden. Drink iets warms, dat brengt troost.

18. Maak je bed op nadat je opstaat.

Een opgemaakt bed zorgt ervoor dat je de dag goed kan beginnen. Het klinkt misschien onnozel maar het goed inzetten van je dag is belangrijk. Door jouw bed op te maken, geef je jezelf een opgeruimd gevoel.

Als je in de avond naar de slaapkamer gaat en het bed is mooi opgemaakt zorgt dat voor rust in ons hoofd. Ken je dat leuke gevoel om te gaan slapen in propere verse lakens? Door jouw bed elke ochtend op te maken, zal je steeds dat frisse gevoel ervaren.

19. Let op wat je eet in de avond!

Wat je eet in de avond moet moeiteloos verteerd worden. Je hebt het voedsel immers niet meer nodig om te gebruiken als energie? In de avond hebben we gedaan met werken en gaan we uitrusten. We zitten in de zetel, kijken televisie. We zitten aan tafel om te eten of huiswerk te maken.

sla

De avond is om de dag af te ronden en door een gezonde lichte maaltijd te consumeren, zorg je ervoor dat deze makkelijk verteert wordt en niet op de maag blijft liggen. Jouw lichaam moet werken om het eten te verteren en de laatste plaats waar een lichaam moet werken is wel in bed.

Het is dus belangrijk niet meer te eten voor het slapengaan en de laatste maaltijd beperkt te houden. Ik denk maar aan een slaatje, een yoghurt met besjes en wat noten. Een stukje kaas. Een omelet met groentjes. Dat soort dingen zijn licht verteerbaar.

Vermijd elke vorm van koolhydraten en suiker voor het slapengaan.

Hoeveel slaap heeft een mens nodig?

Dat is een goede vraag en gezien wij allemaal andere mensen zijn, is dat niet zo eenvoudig. Algemeen wordt er gesteld dat een mens tussen de 6-8uur slaap nodig heeft. De meeste onderzoeken tonen aan dat mensen toch beter 8uur slapen. Het is een kwestie van de verschillende fases van de slaap te doorlopen.

Je zou je lichaam dus de tijd moeten geven om echt lekker de slaap te vatten en zichzelf te herstellen. Ikzelf mik altijd op 8uur slaap, maar dat is voor mij niet altijd haalbaar. Ik merk dat als ik minder slaap, ik me vaak duf en slecht voel. Ik heb de 8uur dus wel nodig.

Zoek voor jezelf een beetje uit wat je nodig hebt om goed te slapen. En probeer daar dan steeds op te mikken. Ga op tijd in bed en sta op tijd op. Zorg voor een routine. Elke avond hetzelfde zal er voor zorgen dat jouw lichaam weet wat er komt. Het zal zich aanpassen en zichzelf dadelijk in een goede slaapmentaliteit plaatsen.

Lekker slapen kan iedereen!

perfect slapenSlapen is één van de belangrijkste fundamenten in een gezond leven. Heel vaak merk je dat mensen er geen aandacht aan besteden. Zo kunnen mensen eindeloos proberen af te vallen maar er toch niet in slagen.

Een lijf dat te weinig rust, bouwt stress op en verwart zijn hormonen. Het is dus echt belangrijk om voldoende te slapen.

Goed slapen is niet zo moeilijk

Beter slapen is niet moeilijk. Probeer de tips allemaal een keertje uit en kijk wat er gebeurt. Jouw leven zal een stuk zonniger, blijer en gelukkiger worden. Wil je nog verder op zoek naar meer mogelijkheden dan raad ik je absoluut dit boek aan : Perfect slapen in 7 stappen.

Dit boek brengt je alles wat je moet weten om lekker te slapen en de ochtend uitgerust te beginnen. Je krijgt geen wondermiddel aangesmeerd maar wel verbeteringen van je slaapmethode. Er wordt niet alleen gefocust op de nacht maar ook op de dag.

Ben je geïnteresseerd in het boek dan kan je het hier aankopen met deze kortingslink! Ik hoop dat dit artikel en wie weet ook het boek, jou verder kunnen helpen in de zoektocht naar de heerlijke slaap.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *