Slechte gewoontes die jou ongelukkig maken! - gelukkiginjehoofd.be
Gelukkiginjehoofd-Dé website voor een gelukkig en stressloos leven!
mindfull 22 april 2019
mm
Marjolein Geen reacties

Wil jij ook graag een gelukkig leven zonder zorgen of stress? Leren om écht te genieten van jouw leven? Dan is dit boek absoluut iets voor jou!

Ja! Ik wil een gelukkig en stressloos leven!

Een mens is een gewoonte-beest. Het neemt zich een houding aan, plaatst zich in het leven en handelt elke dag hetzelfde. Zo creëer je een aantal gewoontes.

slechte gewoontesHet leven is niet altijd rozengeur en maneschijn. We zouden het graag willen maar dat is niet realistisch. We moeten elke dag werken aan een beter leven en een betere toekomst. Onze mindset en onze dagelijkse gewoontes zijn hierin erg belangrijk. We kunnen zelf heel veel invloed uitoefenen op hoe we ons voelen.

Het is één ding om dit te weten, het is nog een ander om er bewust van te zijn. En als je er dan bewust van bent, heb je dan ook de kracht om er iets aan te veranderen?

Bewustzijn is een eerste stap in de goede richting. Het is dus een goed idee om jezelf alert te maken voor gewoontes die jouw geluk stimuleren.

Tegelijkertijd bestaan er ook gewoontes die er net voor zorgen dat we niet gelukkig zijn en het ook nooit zullen worden. Dit zijn slechte gewoontes die ons ongelukkig maken. Vaak weten we niet dat deze gewoontes bestaan. Maar wees gerust ze bestaan. Ze zijn soms hardnekkig ook.

Gewoontes.

We zitten vaak vastgeroest in gewoontes die we evident vinden maar waar we niet verder mee raken. Sommige gewoontes sluipen gewoon ons leven binnen. Niet opvallend, niet dadelijk en ook niet met slechte bedoelingen. Maar zodra iets een gewoonte wordt, is het moeilijk om er nog vanaf te raken.

de natuur

Je kan dadelijk de kant uit van de verslavingen, zoals elke dag roken of alcohol drinken, maar het hoeft niet dadelijk zo groot of dramatisch te zijn. Het kunnen ook kleine -op het eerste zicht onschadelijke- dingetjes zijn die een standaard worden in ons dagdagelijks leven.

Deze kleine gewoontes die dan binnensluipen, kunnen je erg ongelukkig maken. Je voelt je niet optimaal, je beseft dat er iets misloopt, maar je weet niet helemaal wat of hoe precies. Als je dan wat dieper gaat kijken, merk je ineens dat er dagelijkse handelingen of gedachtengangen aan de oorzaak liggen.

Zo kunnen bepaalde gewoontes natuurlijk ook een goed effect hebben. Als je de slechte gewoontes gaat vervangen naar goede gewoontes dan kan je er ook jouw voordeel mee doen. Niet lastig, niet moeilijk, gewoon een kwestie van te starten met een goede mindset en een goede portie doorzettingsvermogen.

Ongelukkig zijn en slechte gewoontes.

maak een planOngelukkig zijn is ook iets dat vaak aanwezig is als je geen doelen hebt. Je weet niet goed waarom je opstaat, je ziet geen positiviteit naar de toekomst toe en elke dag voelt aan als een opdracht.

Als je er nuchter over nadenkt is dit een heel gewone gedachtengang. De meeste onder ons moeten immers opstaan en gaan werken om ‘s avonds thuis te komen, eten te maken, de kinderen in bed te steken en zelf uitgeput het bed in te kruipen.

De dag erna begint het allemaal opnieuw.

  • Wat hebben we daar aan?
  • Wat is het nut hiervan?
  • Is er hier een doel?
  • Waarom leven we?
  • Waarom ziet elke dag er hetzelfde uit.

Eindeloos veel vragen die je depressiever maken dan je al bent. Tenminste als je er geen zinnig antwoord kan op formuleren. Het is dus zonder enige twijfel belangrijk om te weten waarom je het leven leeft dat je leeft en om zeker te zijn dat je hier blij en tevreden van wordt.

Ben je gelukkig met je leven of is elke dag naar je werk gaan een grote strijd geworden waar je geen zin meer in hebt? Ga op zoek! Op zoek naar het gevoel waar je elke dag mee rondloopt, de gewoontes die in jouw leven geslopen zijn en hoe je deze kan veranderen. Dan zal het geluk dichterbij komen.

Acht slechte gewoontes waar jij heel ongelukkig kan van worden.

Ik geef je hier een voorbeeld van 8 gewoontes waar een mens heel ongelukkig kan van worden. Het is belangrijk op zoek te gaan naar de zinvolheid van het leven en op zoek te gaan naar jouw eigen geluk. Hiervoor moet je de moeite doen om jouw eigen gedrag onder een vergrootglas te leggen.

Ga op zoek naar de dingen die jou belemmeren en waar jij last mee hebt. Zo vind je de gewoontes die je tegenhouden in plaats van verder te helpen. Zodra je weet wat je tegenhoudt, kan je er ook een oplossing voor zoeken.

Gewoonte 1: Snoozen in de ochtend.

slechte gewoonteHet is een vreselijke gewoonte en tegelijkertijd ook één van de slechtste. Door elke ochtend op de snooze knop te drukken van de wekker, laat je jezelf niet toe om écht wakker te worden.

Je maakt in de avond de afspraak met jezelf om om zeven uur op te staan? De vraag is dan waarom jij jou niet houdt aan die afspraak? Waarom jij -als de wekker afloopt- de noodzaak voelt om de afspraak met jezelf te verbreken.

Dat kan niet de bedoeling zijn.

Door niet dadelijk wakker te worden en je bewustzijn te activeren, blijf je in een langdurige slaap hangen die je niet verkwikt maar net extra moe maakt. Een lichaam heeft rond de 6-8uren slaap nodig. Meer niet. Als je dus na 6uren slaap de wekker zet, dan is jouw lichaam uitgerust en kan je gewoon opstaan.

Hoor je de wekker, sta dan onmiddellijk op. Doe je ogen open, kijk rondom jou, maak je lichaam wakker door het zachtjes uit te rekken en kom dan uit jouw bed. Zet de wekker af.

Weet je niet wat “lekker slapen” is? Raak je niet in slaap? Lig je uren te woelen en te piekeren? Lees dan dit boek. Het boek helpt je lekker slapen in 7 makkelijke stappen!

Een goede truc is door jouw wekker van de snooze functie af te houden. Als je weet dat er geen snooze mogelijkheid meer is, kan je er ook geen gebruik meer van maken en moet je dus wel onmiddellijk opstaan. Misschien loopt dat in het begin verkeerd af, maar daar leer je dan vanzelf uit.

Gewoonte 2: Heel de tijd nadenken en piekeren.

Door een hele dag rond te lopen met zorgen en problemen in jouw hoofd maak je jezelf donker en lastig. Je loopt rond met een constante ophoping van stress want zorgen, nadenken, piekeren zijn allemaal vormen van onnodige stress.

Ben je iemand die moeilijkheden heeft met de dingen los te laten en je hoofd vrij te houden dan moet je daar een oplossing voor zoeken. Door een hele dag lang rond te lopen met issues in je hoofd, ben je nooit even vrij. Piekeren over zaken lost niets op, integendeel.

slechte gewoontes

Ga even zitten en neem de tijd om even op te schrijven wat het precies is dat jou zorgen baart. Welke dingen word jij lastig van en wat zijn de dingen die in jouw hoofd zitten waardoor je je druk maakt. Schrijf ze op, zoek naar oplossingen, bedenk logische verklaringen.

  • Is er een oplossing voor jouw probleem, schrijf het op en ga ermee aan de slag.
  • Is er geen oplossing voor jouw probleem, dan is het veel makkelijker. Leg je erbij neer. Schrijf op wat je niet zo leuk vindt en laat het daarbij. Je kan er toch niets aan veranderen dus je kan het evengoed laten gaan.

Door ruimte te maken in je geest zal je minder gaan nadenken en piekeren. Hoe minder je dat doet, hoe minder stress je ervaart, hoe meer je kan ontspannen.

Gewoonte 3: Negatief zijn over jezelf en je leven.

Heel veel mensen zijn constant negatief over zichzelf. Niet alleen over zichzelf maar ook over alles dat er rondom hen gebeurt. Maar dat heeft geen enkele zin. Wat er rondom jou gebeurt daar kan je weinig aan veranderen, dus je daar negatief over uitlaten, levert niets op.

Mensen die negatief zijn over zichzelf zijn dat meestal uit angst en onzekerheid. Maar dit is een vicieuze cirkel. Door steeds negatief te zijn, krijg je immers niets positief in de plaats?

Negatief trekt negatief aan. Positief trekt positief aan.

Dus als jij naar een positieve mindset wil evolueren dan zal je die vicieuze cirkel van negativiteit moeten doorbreken.

Natuurlijk mag je bang en onzeker zijn maar weet dan ook dat je dat bent. Herpak jezelf. Hoor je jezelf draaien in negatieve gedachtengangen, ga dan bewust stoppen. Stop met denken, neem even een pauze. Zet de dingen op een rijtje en bekijk wat je kan veranderen waardoor je zelfbeeld ook veranderd.

Het leven is niet alleen negatief. De mensen rondom jou ook niet. Net zo min als je werk, je huis of je omgeving. Zijn er negatieve zaken? Natuurlijk zijn die er, maar buig ze om naar iets positief. Dat is belangrijk. Zo werk je elke dag aan minder negativiteit en meer positiviteit.

Gewoonte 4: Ongezonde voeding eten.

hamburgerDoor het constant eten van voeding die niet bijdraagt aan onze gezondheid, maak je je lijf en geest donker en ziek.

Mensen hebben vaak een kipfilet in hun kast liggen maar zijn te lui om ze klaar te maken. Hoe moeilijk kan het zijn? Ze komen thuis zijn te moe en bellen dus maar snel de afhaalchinees.

Dat is makkelijker ja. Maar wat levert het jou op? Niets toch. Lichaam en geest gaan samen. Door het eten van gezonde voeding zal je meer energie krijgen en zal je de dingen rooskleurig zien.

Groenten zijn de basis van elke voedingspatroon en als je je aan deze simpele regel houdt dan krijg je de beste resultaten. Zorg ervoor dat je dagdagelijks gezonde voeding eet. En alleen maar gezonde voeding. Al de rest is onbelangrijk en moet je ook niet consumeren.

Gezonde voeding, geeft een gezond lichaam en een gezonde geest. Van gezonde voeding lossen problemen zich vanzelf op.

Gewoonte 5: Morgen begin ik eraan.

Dit is toch ook een heel slechte gewoonte! Of niet soms? Morgen ga ik het doen! Morgen ga ik beginnen. En morgen gaan we starten met het gezonde leven en met minder negatief te zijn. We wachten dus op een goed moment, maar is niet elk moment goed om met iets goeds te beginnen?

Door alles uit te stellen naar morgen, ben je steeds bezig met vandaag te verprutsen. Door vandaag te verprutsen, ben je weer een dag later. Het is belangrijk dat als je iets wil doen of wil bereiken, dat je er dan onmiddellijk mee start.

Er zal nooit een goed moment zijn, er zal nooit een slecht moment zijn. Wil je ergens mee starten, stel het dan niet uit, maar doe het dan onmiddellijk. Begin er dadelijk aan en zorg dat je niet afgeleid wordt van je doel.

Gewoonte 6: Fixatie op bezit en spullen ipv innerlijke tevredenheid.

We zijn mensen die vaak denken dat geluk samenstaat met bezit en spullen. Maar zijn dat de dingen die ons écht gelukkig maken? Waar we rust in vinden en op weg kunnen gaan naar tevredenheid.

slechte gewoontes

Helaas is dat niet zo. Je creëert geen rust en tevredenheid met spullen. Rust en tevredenheid krijg je door tevredenheid te ervaren met jezelf. Innerlijke tevredenheid. Innerlijk geluk. Dit is het enige soort geluk dat ook echt gelukkig maakt.

Je mag een grote televisie, twee auto’s, een moto, een luxe villa en zoveel geld hebben dat je niet weet wat je ermee moet doen, dan nog brengt jou dat geen geluk. Spullen geven geen geluk.

Tevredenheid met jezelf en je omgeving geven jou dat wel. Ga dus op zoek naar innerlijk geluk.

Gewoonte 7: Zelfmedelijden activeren en erin rondhangen.

Het is erg makkelijk om heel de tijd negatief te zijn tegen jezelf en te gaan hangen in zelfmedelijden. Gezaag en gezeur over de dingen die je niet kan, niet lukken, de dingen die niets uithalen. Het is erg makkelijk de woorden “ik kan het niet”. Dat zorgt ervoor dat je nooit echt moet proberen.

“IK KAN HET NIET.” Is voor flauwe luie makkelijke mensen die nergens energie willen insteken. Een mooi leven krijg je niet vanzelf, daar moet je nu eenmaal voor werken.

Zelfmedelijden is het perfecte excuus om nooit nog iets te moeten proberen. Door te zeggen dat jij nergens goed voor bent, jij niets kan en er geen oplossingen zijn, zal je ze ook niet meer gaan zoeken. Je zal blijven hangen in het niet-kunnen en daar zal je je comfortabel voelen. De vinger wijzend naar de ander.

Zelfmedelijden is verstikkend en het zorgt ervoor dat je geen actie meer onderneemt. Het geeft een zwaar hoofd, het geeft een slecht gevoel en je krijgt alleen maar ander medelijden rondom jou.

“Arme ik” spelen is nergens goed voor. Ga er dus tegenin zodra je merkt dat je die kant op gaat.

Gewoonte 8: Bank-hangen na een lange werkdag.

We doen het allemaal wel eens. We hebben een lange werkdag en we komen thuis, hebben geen zin meer in koken, bestellen iets te eten of steken een pizza in de oven en daar gaan we dan mee op de bank hangen en naar de televisie kijken.

Het excuus: Ik heb een lange werkdag gehad, ik ben moe.

Ja dat begrijp ik. Lange werkdagen zijn vervelend, maar eigenlijk worden deze alleen vervelend als je jezelf niet voedt met de juiste voeding en ideeën.

zetel

Doe je een job die je graag doet, dan is een lange dag al niet zo vervelend als een korte. Doe je een job die je vervelend vindt dan kan een dag een eeuwigheid duren. Eet je gezonde voeding dan zal je lijf sterker zijn dan als je jezelf een hele dag vol steekt met koeken, suikers en snelle koolhydraten.

De avond doorbrengen op de bank kijkend naar het zoveelste dwaze televisieprogramma levert jou niets op. Het is belangrijk dat je ook een keertje een boek leest, jezelf verrijkt en aan de slag gaat met je eigen ontwikkeling. Daar zal je slimmer, beter en sterker van worden. Hierdoor zal alles zich in de goede richting draaien.

Slechte gewoontes doorbreken en veranderen.

Het hoeft geen betoog dat als jij verschillende destructieve gewoontes hebt gecreëerd voor jezelf en je wordt er niet gelukkig van, dat je er dan alles aan moet doen, om daar vanaf te raken. Toch? Je bent niet gelukkig. Je doet dingen die ervoor zorgen dat je niet gelukkig bent. Dus?

Wat moet ik dan doen?

Dat is een vreemde vraag? Wat moet je doen als je dingen doet die je niet gelukkig maken? De cirkel doorbreken natuurlijk! De gewoontes doorbreken en ze veranderen. Begin elke dag opnieuw. Kies 1 gewoonte waarvan je weet dat je ze dagelijks (meerdere keren) doet.

Slechte gewoontes doorbreken.

Kies die ene gewoonte en ga ermee aan de slag.

  • Schrijf op waarom je die doet,
  • Wat ze jou brengt en
  • Hoe je een goede gewoonte in de plaats zou kunnen zetten.
  • Omarm de verandering van gewoonte en vul de inhoud in.
  • Kies voor een positieve verandering.

Je hoeft die gewoonte niet dadelijk te deleten, maar zet er iets anders voor in de plaats.

Eet je elke ochtend granola uit een pakje met een magere yoghurt? En wil je gezonder eten? Vervang de magere yoghurt door een volle variant en maak je granola zelf. Dit is dan de eerste maaltijd die jou gezonder maakt.

Ga stap per stap te werk met het doorbreken en veranderen van jouw slechte gewoontes! Je zal zien dat er een nieuw leven zal ontstaan.

Conclusie.

slechte gewoontesIedereen heeft slechte gewoontes in zijn leven. Het is een kwestie van ze te ontdekken en te weten wat je er moet mee doen.

Slechte gewoontes vervangen door goede gewoontes is de perfecte stap naar een leuker leven. Je zal gelukkiger en contenter worden. Je zal merken dat meer dingen voldoening brengen.

Pak jouw slechte gewoontes één voor één aan en bezorg jezelf zo meer rust en tevredenheid gedurende de dag. Hierdoor zal je rijker worden en meer plezier beleven aan jouw dagen. Een gelukkig mens is het enige wat jij hoeft te zijn, dus ga ervoor!

Wil jij ook graag opnieuw controle over jouw leven en zelf bepalen hoe dat leven er moet uitzien? Dan is deze cursus absoluut de top!

Ja! Ik wil de controle!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *